“Turning Arrows…”


Wat bedoelt AikiContact met “Turning Arrows into Flowers”?

buddha-and-mara

Deze uitdrukking is afkomstig uit het historische verhaal over Boeddha. Boeddha was in oorsprong prins Siddharta Gautama (500 v.Chr.- 486 v.Chr.), de zoon uit koninklijke ouders in wat nu Zuid-Nepal is. Siddharta groeide binnen de paleismuren beschut op, trouwde en kreeg een zoon. Begin dertig verkende hij de wereld buiten de paleismuren en zag het lijden van de mens. Dit was het begin van zijn wens om zich te bevrijden van de pijn van het leven, en hij verliet het paleis om al zwervend tot inkeer te komen.

Tot hij bij een bodhi-boom, de boom van de verlichting, aankwam. Het was de plek waar hij besloot net zo lang te zitten totdat hij zich bevrijdde van dood en wedergeboorte. De slechte god Mara zond haar dochters en zoons om hem uit te testen; te verleiden en weg te jagen. Hij weerstond alle aanvallen en begreep de dhamma (waarheid of wet) van het menselijk bestaan. Door dit inzicht was hij een boeddha (verlichte) geworden. De rest van zijn leven heeft hij de dhamma zwervend door het noorden van India tot de mensen gebracht.

 

Op de plek van de bodhi-boom kreeg Siddharta te maken met de krachten van Mara. Deze krachten zijn de aard van de hindernissen en de wijze waarop mensen normaal gesproken verward raken en geen vertrouwen hebben in hun innerlijke wijsheid. Het toont ons hoe we proberen weg te lopen van datgene wat we niet willen accepteren of erkennen. Dat brengt ons echter alleen maar lijden.

En bepaalde thema’s waarmee we niet geconfronteerd willen worden zullen altijd weer tevoorschijn komen, is geen ontkomen aan. Totdat we bereid zijn onszelf open te stellen voor datgene wat ons iets wil leren of laten weten. Hiervoor hebben we de instelling nodig van openheid, nieuwsgierigheid, mildheid, niet-weten en de realisatie dat alles vergankelijk is. Bereid zijn toe te geven dat we eerste instantie vermijden of strijden met dat wat we niet willen, en verlangen wat we niet hebben of vastklampen wat we niet willen verliezen. Alleen dan kunnen de pijlen in bloemen veranderen, worden de hindernissen onze leermeesters en kunnen we vertrouwen hebben in onze aangeboren innerlijke wijsheid.

In het Boeddhisme spreken ze van de vijf basale hindernissen: afkeer, verlangen, onrust, dufheid en twijfel. Inzicht hierin verkrijgen is een belangrijke stap in het proces van heelwording. Daarnaast willen we heilzame factoren cultiveren die ons helpen om met de pijn en het lijden om te gaan. Dus wat eerste instantie denkbeeldig op een vijandige pijl lijkt kan misschien in werkelijkheid wel een bevriende bloem zijn.

(Geinspireerd naar Pema Chödrön, When Things fall apart. Heart advices for difficult times, 1997.)

December 2013